This is not the latest version of this Digital Research Object (DRO). The latest version can be found here!
Test

PSCA-D - Pictorial Scale of Perceived Competence and Social Acceptance - deutsche Fassung

Deutschsprachige Versionen der Harter-Skalen

Pictorial Scale of Perceived Competence and Social Acceptance (PSCA; Harter, S. & Pike, R., 1984) - German version

Author(s) / Creator(s)

Asendorpf, J.B.
Aken, M.A.G.v.

Abstract / Description

Die PSCA-D soll das Selbstbild von 7-8-jährigen Kindern in den vier Bereichen (1) Kognitive Kompetenz, (2) Sportkompetenz, (3) Peerakzeptanz und (4) Mutterakzeptanz durch altersgemäß bebilderte Items für Forschung, Individualdiagnostik und Differentialdiagnostik mit je sechs Items (= insg. 24 Items) erfassen. Die deutsche Version beruht auf der PSCA von Harter und Pike (1981, 1984). Reliabilität: In der deutschen Stichprobe war die interne Konsistenz nach Cronbach für Peerakzeptanz (Alpha = .81) und Kognitive Kompetenz (Alpha = .71) ausreichend, für Sportkompetenz (Alpha = .58) und Mutterakzeptanz (Alpha = .63) unbefriedigend. Die interne Konsistenz des Gesamtwerts betrug Alpha = .85. Validität: In der deutschen Stichprobe variierten die Subskaleninterkorrelationen zwischen r = .32 und r = .50. Eine konfirmatorische Faktorenanalyse mit LISREL VI bestätigte eine befriedigende Passung des Vierfaktorenmodells und eine signifikant schlechtere Passung eines von Harter und Pike (1984) aufgrund exploratorischer Faktorenanalysen bevorzugten Zweifaktorenmodells. Die Skalen wiesen also diskriminante Validität auf (interpretierbar als Bereichsspezifität des Selbstkonzepts). Korrelationen mit externen Kriterien wie fachspezifisches Selbstkonzept, Schulnoten, IQ, motorische Koordination, Lehrerurteil Beliebtheit in der Klasse und Einsamkeit bestätigten die Bereichsspezifität der Subskalen.
The PSCA-D is intended to measure the self-image of 7-8-year-old children in the four areas of (1) cognitive competence, (2) sports competence, (3) peer acceptance and (4) mother acceptance by means of age-appropriate illustrated items for research, individual diagnosis and differential diagnosis, each with six items (= total of 24 items). The German version is based on the PSCA of Harter and Pike (1981, 1984). Reliability: In the German sample the internal consistency according to Cronbach was sufficient for peer acceptance (alpha = .81) and cognitive competence (alpha = .71), but unsatisfactory for sports competence (alpha = .58) and mother acceptance (alpha = .63). The internal consistency of the overall value was Alpha = .85. Validity: In the German sample, subscale intercorrelations varied between r = .32 and r = .50. A confirmatory factor analysis with LISREL VI confirmed a satisfactory fit of the four-factor model and a significantly worse fit of a two-factor model preferred by Harter and Pike (1984) based on exploratory factor analysis. The scales thus showed discriminant validity (interpretable as area specificity of the self-concept). Correlations with external criteria such as subject-specific self-concept, school grades, IQ, motor coordination, teacher judgement, popularity in class and loneliness confirmed the area specificity of the subscales.

Keyword(s)

Klassische Testtheorie Bild-Stimuli Fragebögen Persönlichkeitstests Selbstwahrnehmung Kompetenz Soziale Akzeptanz Schulalter Classical Test Theory Pictorial Stimuli Questionnaires Personality Measures Self-Perception Competence Social Acceptance School Age

Persistent Identifier

Date of first publication

2002

Language of content

German

Publisher

ZPID (Leibniz Institute for Psychology Information) – Testarchiv

Citation

Asendorpf, J. B. & Aken, M. A. G. v. (2002). PSCA-D. Pictorial Scale of Perceived Competence and Social Acceptance - deutsche Fassung (Harter-Skalen) [Verfahrensdokumentation aus PSYNDEX Tests-Nr. 9002593, Bildversion für Jungen und Bildversion für Mädchen]. In Leibniz-Zentrum für Psychologische Information und Dokumentation (ZPID) (Hrsg.), Elektronisches Testarchiv. Trier: ZPID. https://doi.org/10.23668/psycharchives.313
  • 2
    2021-03-25
    Change of front page incl. citation and DOI
  • 1
    2017-06-14
  • Author(s) / Creator(s)
    Asendorpf, J.B.
  • Author(s) / Creator(s)
    Aken, M.A.G.v.
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2017-06-14T08:31:30Z
  • Made available on
    2009-12-05T16:50:15Z
  • Made available on
    2017-06-14T08:31:30Z
  • Creation date
    1993
  • Date of first publication
    2002
  • Abstract / Description
    Die PSCA-D soll das Selbstbild von 7-8-jährigen Kindern in den vier Bereichen (1) Kognitive Kompetenz, (2) Sportkompetenz, (3) Peerakzeptanz und (4) Mutterakzeptanz durch altersgemäß bebilderte Items für Forschung, Individualdiagnostik und Differentialdiagnostik mit je sechs Items (= insg. 24 Items) erfassen. Die deutsche Version beruht auf der PSCA von Harter und Pike (1981, 1984). Reliabilität: In der deutschen Stichprobe war die interne Konsistenz nach Cronbach für Peerakzeptanz (Alpha = .81) und Kognitive Kompetenz (Alpha = .71) ausreichend, für Sportkompetenz (Alpha = .58) und Mutterakzeptanz (Alpha = .63) unbefriedigend. Die interne Konsistenz des Gesamtwerts betrug Alpha = .85. Validität: In der deutschen Stichprobe variierten die Subskaleninterkorrelationen zwischen r = .32 und r = .50. Eine konfirmatorische Faktorenanalyse mit LISREL VI bestätigte eine befriedigende Passung des Vierfaktorenmodells und eine signifikant schlechtere Passung eines von Harter und Pike (1984) aufgrund exploratorischer Faktorenanalysen bevorzugten Zweifaktorenmodells. Die Skalen wiesen also diskriminante Validität auf (interpretierbar als Bereichsspezifität des Selbstkonzepts). Korrelationen mit externen Kriterien wie fachspezifisches Selbstkonzept, Schulnoten, IQ, motorische Koordination, Lehrerurteil Beliebtheit in der Klasse und Einsamkeit bestätigten die Bereichsspezifität der Subskalen.
    de
  • Abstract / Description
    The PSCA-D is intended to measure the self-image of 7-8-year-old children in the four areas of (1) cognitive competence, (2) sports competence, (3) peer acceptance and (4) mother acceptance by means of age-appropriate illustrated items for research, individual diagnosis and differential diagnosis, each with six items (= total of 24 items). The German version is based on the PSCA of Harter and Pike (1981, 1984). Reliability: In the German sample the internal consistency according to Cronbach was sufficient for peer acceptance (alpha = .81) and cognitive competence (alpha = .71), but unsatisfactory for sports competence (alpha = .58) and mother acceptance (alpha = .63). The internal consistency of the overall value was Alpha = .85. Validity: In the German sample, subscale intercorrelations varied between r = .32 and r = .50. A confirmatory factor analysis with LISREL VI confirmed a satisfactory fit of the four-factor model and a significantly worse fit of a two-factor model preferred by Harter and Pike (1984) based on exploratory factor analysis. The scales thus showed discriminant validity (interpretable as area specificity of the self-concept). Correlations with external criteria such as subject-specific self-concept, school grades, IQ, motor coordination, teacher judgement, popularity in class and loneliness confirmed the area specificity of the subscales.
    en
  • Publication status
    publishedVersion
  • Review status
    reviewed
  • Citation
    Asendorpf, J. B. & Aken, M. A. G. v. (2002). PSCA-D. Pictorial Scale of Perceived Competence and Social Acceptance - deutsche Fassung (Harter-Skalen) [Verfahrensdokumentation aus PSYNDEX Tests-Nr. 9002593, Bildversion für Jungen und Bildversion für Mädchen]. In Leibniz-Zentrum für Psychologische Information und Dokumentation (ZPID) (Hrsg.), Elektronisches Testarchiv. Trier: ZPID. https://doi.org/10.23668/psycharchives.313
    de
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.12034/326
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.313
  • Language of content
    deu
  • Publisher
    ZPID (Leibniz Institute for Psychology Information) – Testarchiv
    en_US
  • Is related to
    https://www.psyndex.de/retrieval/PSYNDEXTests.php?id=9002593
  • Keyword(s)
    Klassische Testtheorie
    de
  • Keyword(s)
    Bild-Stimuli
    de
  • Keyword(s)
    Fragebögen
    de
  • Keyword(s)
    Persönlichkeitstests
    de
  • Keyword(s)
    Selbstwahrnehmung
    de
  • Keyword(s)
    Kompetenz
    de
  • Keyword(s)
    Soziale Akzeptanz
    de
  • Keyword(s)
    Schulalter
    de
  • Keyword(s)
    Classical Test Theory
    en_US
  • Keyword(s)
    Pictorial Stimuli
    en_US
  • Keyword(s)
    Questionnaires
    en_US
  • Keyword(s)
    Personality Measures
    en_US
  • Keyword(s)
    Self-Perception
    en_US
  • Keyword(s)
    Competence
    en_US
  • Keyword(s)
    Social Acceptance
    en_US
  • Keyword(s)
    School Age
    en_US
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    PSCA-D - Pictorial Scale of Perceived Competence and Social Acceptance - deutsche Fassung
    de
  • Alternative title
    Deutschsprachige Versionen der Harter-Skalen
    de
  • Alternative title
    Pictorial Scale of Perceived Competence and Social Acceptance (PSCA; Harter, S. & Pike, R., 1984) - German version
    en_US
  • DRO type
    test
    en_US
  • DFK number from PSYNDEX
    9002593
  • Visible tag(s)
    Testarchiv
    de